Pembeli online di China membelanjakan lebih US$25.3 billion (168.2 billion yuan / RM104 bilion) dalam gross
merchandise volume (GMV) sempena festival beli belah online tahunan Single Day sekali gus rekod
baharu semasa promosi Hari Bujang tahun ini yang dikendalikan gergasi e-dagang,
Alibaba. Ia merupakan meningkat hampir 40 peratus berbanding tahun 2016.
Sebanyak 256,000 pembayaran sesaat diproses pada waktu puncak promosi
itu. Alibaba Cloud turut berjaya memproses 325,000 tempahan sesaat.
Antara kejayaan yang membanggakan Jack Ma, Founder Alibaba kali ini adalah
hasil kutipan sebanyak US$5 billion selepas 15 minit festival dilancarkan. Lebih 90%
transaksi GMV telah dilakukan melalui telefon bimbit. Secara keseluruhannya
Alibaba telah memproses 1.48 billion pembayaran dengan transaksi daripada 225
buah negara dan 812 juta penghantaran melalui syarikat rangkaian logistik
mereka, Cainiao Network. Antara penyumbang utama dengan hasil jualan tertinggi
ke dalam negara China sempena Single Day
tahun ini adalah Jepun, US, Australia, Jerman dan Korea Selatan
Single Day mendapat nama daripada
tarikh 11 November atau 11.11 yang menjadi hari sambutan di kalangan orang muda
yang masih bujang di China dan dikatakan mula diperkenalkan di Universiti
Nanjing pada tahun 1993. Alibaba telah menukarkan hari tersebut menjadi
hari festival membeli belah terbesar dalam industri e-commerce mengalahkan
jualan Black Friday. Jualan kasar ekstravaganza
tahunan dikenali sebagai ‘11 Berganda’ melibatkan lebih 140,000 jenama luar
negara turut menyertai promosi jualan Hari Bujang pada tahun ini. Angka itu
mewakili jualan yang diproses menggunakan sistem pembayaran online Alibaba,
Alipay. Jumlah jualan keseluruhan pada hari berkenaan meningkat 39 peratus
berbanding perolehan AS$17.8 bilion (RM74.5 bilion) tahun lalu. Rekod jualan
pada 2016 tersebut dipadamkan dalam tempoh kurang 14 jam.
Comments
Post a Comment