Skip to main content

JUALAN ONLINE ALIBABA 15 MINIT , US$5 BILLION & 11 NOVEMBER 2017

Pembeli online di China membelanjakan lebih US$25.3 billion (168.2 billion yuan / RM104 bilion) dalam gross merchandise volume (GMV) sempena festival beli belah online tahunan Single Day sekali gus rekod baharu semasa promosi Hari Bujang tahun ini yang dikendalikan gergasi e-dagang, Alibaba. Ia merupakan meningkat hampir 40 peratus berbanding tahun 2016.
Sebanyak 256,000 pembayaran sesaat diproses pada waktu puncak promosi itu. Alibaba Cloud turut berjaya memproses 325,000 tempahan sesaat. Antara kejayaan yang membanggakan Jack Ma, Founder Alibaba kali ini adalah hasil kutipan sebanyak US$5 billion selepas 15 minit festival dilancarkan. Lebih 90% transaksi GMV telah dilakukan melalui telefon bimbit. Secara keseluruhannya Alibaba telah memproses 1.48 billion pembayaran dengan transaksi daripada 225 buah negara dan 812 juta penghantaran melalui syarikat rangkaian logistik mereka, Cainiao Network. Antara penyumbang utama dengan hasil jualan tertinggi ke dalam negara China sempena Single Day tahun ini adalah Jepun, US, Australia, Jerman dan Korea Selatan

Single Day mendapat nama daripada tarikh 11 November atau 11.11 yang menjadi hari sambutan di kalangan orang muda yang masih bujang di China dan dikatakan mula diperkenalkan di Universiti Nanjing pada tahun 1993.  Alibaba telah menukarkan hari tersebut menjadi hari festival membeli belah terbesar dalam industri e-commerce mengalahkan jualan Black Friday. Jualan kasar ekstravaganza tahunan dikenali sebagai ‘11 Berganda’ melibatkan lebih 140,000 jenama luar negara turut menyertai promosi jualan Hari Bujang pada tahun ini. Angka itu mewakili jualan yang diproses menggunakan sistem pembayaran online Alibaba, Alipay. Jumlah jualan keseluruhan pada hari berkenaan meningkat 39 peratus berbanding perolehan AS$17.8 bilion (RM74.5 bilion) tahun lalu. Rekod jualan pada 2016 tersebut dipadamkan dalam tempoh kurang 14 jam.

Comments

Popular posts from this blog

Industri 4.0 / IR 4.0 / Revolusi Perindustrian Keempat/ The Fourth Industrial Revolution

REVOLUSI PERINDUSTRIAN KEEMPAT / INDUSTRI 4.0 / IR 4.0 Oleh : Mohd Fairuz Mohd Yusof Penolong Pengarah Pusat Bank Data Negara dan Inovasi ICU JPM PENGENALAN Pada tahun 2020 dengan anggaran penduduk dunia mencecah 7.6 bilion, perkembangan semasa teknologi meramalkan 50 bilion peranti elektronik akan saling berinteraksi antara satu sama lain. Ini menunjukkan jumlah peranti yang berkomunikasi adalah melebihi jumlah manusia dengan setiap manusia memiliki kira-kira 6.58 peranti elektronik. Peranti yang saling berhubungan ini menjana data raya dan pengetahuan. Kemunculan gelombang teknologi baharu yang dikenali sebagai ‘The Fourth Industrial Revolution’ atau Revolusi Perindustrian Keempat (Industri 4.0) dan era ‘Digital Economy’ atau Ekonomi Digital yang menyebabkan Kerajaan terus berusaha dalam menjayakan Dasar Digital Malaysia. SEJARAH Revolusi Industri – istilah diperkenalkan oleh ahli sejarah terkenal, Arnold Toynbee (1889-1975), adalah satu fenomena yan...

Industri 4.0 / IR 4.0 / Revolusi Perindustrian Keempat : Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11)

Rancangan Malaysia Kesebelas Dan Revolusi Perindustrian Keempat  Revolusi Perindustrian Keempat (4IR) merujuk kepada perkembangan pesat revolusi digital yang merentas ruang siber, fizikal dan biologi merangkumi spektrum sektor ekonomi yang luas dan semua lapisan masyarakat. Antara teknologi trend mega yang menyokong 4IR termasuk pengkomputeran tahap tinggi serta peningkatan robotik termaju, kecerdasan buatan, internet benda (IoT), blockchain dan pencetakan 3D. Konsep 4IR berasal daripada Industrie 4.0 di Jerman. Industrie 4.0 merujuk kepada sistem pengeluaran pintar dalam sektor pembuatan. Dalam konteks Malaysia, istilah Industri 4.0 merujuk kepada maksud yang sama dan merupakan sebahagian daripada rangka kerja 4IR yang lebih besar. Antara beberapa aplikasi teknologi 4IR yang boleh digunakan dalam pelbagai sektor dan subsektor adalah seperti yang ditunjukkan dalam rajah.  Kemajuan pesat dalam ekonomi digital dan penumpuan teknologi termasuk teknologi disruptif...

ZON PERDAGANGAN BEBAS DIGITAL / MALAYSIA DIGITAL FREE TRADE ZONE (DFTZ)

ZON PERDAGANGAN BEBAS DIGITAL / MALAYSIA DIGITAL FREE TRADE ZONE (DFTZ) Zon Perdagangan Bebas Digital ( DFTZ) merupakan suatu inisiatif untuk memanfaatkan perkembangan dan pertumbuhan ekonomi Internet dan aktiviti e-dagang merentas sempadan. DFTZ merupakan platform untuk memudahkan perdagangan melangkaui sempadan dengan lancar dan membolehkan perniagaan tempatan mengeksport barangan mereka dengan menjadikan e-dagang sebagai keutamaan. Pada 3 November 2017, Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak bersama dengan Jack Ma, Pengasas dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Alibaba merasmikan Zon Dagangan Digital Bebas (DFTZ) yang bakal menyediakan zon fizikal dan digital untuk untuk memudahkan PKS memanfaatkan penumpuan pertumbuhan eksponen ekonomi internet dan aktiviti e-perdagangan merentas sempadan. LOKASI DFTZ DFTZ akan menggabungkan zon fizikal dan maya dengan perkhidmatan digital dan perkhidmatan dalam talian tambahan bagi memudahkan inovasi berasaskan...