ZON PERDAGANGAN BEBAS DIGITAL / MALAYSIA DIGITAL FREE
TRADE ZONE (DFTZ)
Zon
Perdagangan Bebas Digital (DFTZ)
merupakan suatu inisiatif untuk memanfaatkan perkembangan dan pertumbuhan
ekonomi Internet dan aktiviti e-dagang merentas sempadan. DFTZ merupakan platform
untuk memudahkan perdagangan melangkaui sempadan dengan lancar dan membolehkan
perniagaan tempatan mengeksport barangan mereka dengan menjadikan e-dagang
sebagai keutamaan. Pada 3 November 2017, Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri
Mohd Najib Tun Abdul Razak bersama dengan Jack Ma, Pengasas dan Pengerusi
Eksekutif Kumpulan Alibaba merasmikan Zon Dagangan Digital Bebas (DFTZ) yang
bakal menyediakan zon fizikal dan digital untuk untuk memudahkan PKS
memanfaatkan penumpuan pertumbuhan eksponen ekonomi internet dan aktiviti
e-perdagangan merentas sempadan.
LOKASI DFTZ
DFTZ
akan menggabungkan zon fizikal dan maya dengan perkhidmatan digital dan
perkhidmatan dalam talian tambahan bagi memudahkan inovasi berasaskan Internet
dan e-dagang antarabangsa. Zon fizikal Pusat eFulfilment pertama DFTZ dan maya
berpusat di KLIA Aeropolis. KLIA Aeropolis yang akan menjadi pusat kargo udara
dan logistik serta penerbangan, dengan fasa inisiatif membabitkan syarikat
Alibaba Grop, Lazada dan POS Malaysia.
Pusat
Perkhidmatan Satelit pertama DFTZ, Kuala Lumpur Internet City (KLIC) akan
ditempatkan di Bandar Malaysia dan hab digital utama bagi syarikat global dan
tempatan yang menyasarkan Asia Tenggara. Ia bakal menjadi rumah kepada pemain
utama dalam ekosistem internet untuk memudahkan sokongan, rangkaian dan
perkongsian pengetahuan bagi memacu inovasi dalam ekonomi internet dan industri
e-dagang.
KENAPA DIKENALI SEBAGAI ZON DAGANGAN
BEBAS DIGITAL
Malaysia
adalah antara negara pertama yang memulakan pelantar eServices digital.
Pelantar eServices adalah elemen unik Zon Dagangan Bebas Digital (DFTZ). Ia
secara digital menghubungkan pengguna dengan perkhidmatan kerajaan dan
perniagaan untuk menyokong perdagangan rentas- sempadan. Pelantar digital ini
boleh disambungkan ke platform serupa di negara lain untuk menjadikan
perdagangan merentas sempadan lebih mudah pada masa akan datang.
Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) dan pendekatan menyeluruhnya merangkumi mudah
tunai, rantaian bekalan global, gerbang pembayaran, prospek latihan dan
pekerjaan akan menyediakan platform kondusif bagi mengukuhkan kedudukan
Malaysia sebagai hab digital di Asia Tenggara. Potensi DFTZ terlalu luas dan
tiada batasannya. Pelaksanaannya juga akan menggalakkan perniagaan tradisional,
terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) beralih ke bidang e-dagang dan
berniaga merentas sempadan ke negara ASEAN dan seluruh dunia. Peluang dagangan dengan China amat besar dan
syarikat-syarikat di Malaysia semakin mendapat banyak permintaan termasuk usaha
pengeksportan buah durian ke negara tembok besar itu
Penubuhan
DFTZ, antara inisiatif di bawah gelombang Industri 4.0, akan menggabungkan zon
fizikal dan maya dengan perkhidmatan digital dan perkhidmatan dalam talian
tambahan bagi memudahkan inovasi berasaskan Internet dan e-dagang antarabangsa.
PERTUMBUHAN E-DAGANG
Keupayaan
membentuk Zon Bebas Perdagangan Digital (DFTZ) dalam tempoh singkat merupakan
suatu kebanggaan besar kepada Malaysia dan kejayaan sedemikian sukar diulangi oleh
mana-mana negara lain kejayaan itu juga menjadi bukti jelas bahawa kerajaan
mampu bergerak sepantas syarikat e-dagang terbesar China, Alibaba Group Holding
Limited (Alibaba). Pengenalan DFTZ oleh kerajaan membuktikan hasratnya untuk
menyediakan pengetahuan dan melengkapkan usahawan dengan pengetahuan e-dagang,
melengkapkan kemudahan luas yang akan ditawarkan zon perdagangan itu. DFTZ menjadi
zon bebas digital pertama seumpamanya di luar China bagi merancakkan
pertumbuhan e-dagang rentas sempadan dengan mewujudkan akses kepada hab di
bandar Hangzhou untuk menembusi pasaran di China. Hab e-Penunaian serantau itu
akan diwujudkan di Malaysia dengan pihak Alibaba menempatkan Alibaba iCloud
untuk platform Data Raya bagi rantau Asia Tenggara. Lokasi bagi menempatkan
kemudahan itu adalah di Cyberjaya.
TIGA KOMPONEN DFTZ
·
eFulfilment Hab : Membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam mengeksport
barangan mereka dengan mudah.
·
Hab Perkhidmatan Satelit : Menghubungkan PKS dengan syarikat terkemuka yang
menawarkan perkhidmatan seperti pembiayaan, pemenuhan mil akhir, insuran dan
perkhidmatan lain yang penting dalam e-dagang.
·
Platform eServis : Menguruskan pelepasan kargo dengan cekap dan proses lain yang
diperlukan dalam perdagangan rentas sempadan.
MANFAAT DARIPADA DFTZ
·
PKS dan
pengeluar / jenama Malaysia yang ingin mengeksport akan mendapat manfaat.
·
Pembekal
perkhidmatan tempatan dan global.(fulfilment, last-mile delivery, pembayaran,
insurans, dan pembekal perkhidmatan).
·
Pemilik jenama
global yang ingin menubuhkan hab serantau untuk disampaikan kepada pelanggan
ASEAN.
·
Pasaran untuk
mencari sumber dan menggunakan Malaysia sebagai Hab untuk mendapatkan sumber.
FAEDAH UTAMA DFTZ UNTUK PERNIAGAAN
Dengan
bantuan pasaran utama, DFTZ akan menyediakan akses kepada PKS bagi mencapai
pelanggan global. Ia menyediakan ekosistem dan kemudahan yang tepat untuk
jenama menggunakan Malaysia sebagai hab pemindahan untuk mencapai pelanggan
ASEAN. Ia juga akan memudahkan dan mempercepat proses pelepasan kargo dengan
bantuan platform eServices. Disamping itu, perniagaan akan menerima
sokongan end-to-end, antaranya, perkhidmatan eFufillment (pergudangan,
ambilan, pembungkusan, pelabelan, dan lain-lain) dan akses kepada pemain
ekosistem eCommerce (pembiayaan, last mile fulfilment, insurans, pemasaran
digital, dan lain-lain) untuk perdagangan merentas-sempadan, rangkaian dan
perkongsian pengetahuan untuk memacu inovasi dalam ekosistem internet.
KERJASAMA MENJAYAKAN DFTZ
Kerajaan
Malaysia melalui Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) bersama Pihak
Berkuasa Tempatan Hangzhou serta Alibaba (China) Company Limited dengan
sokongan agensi lain serta pemain industri utama tempatan adalah yang
menjayakan DFTZ. Ia dikendalikan melalui kerjasama pihak awam-swasta dimana
fasa pertama hab eFulfilment akan dikendalikan oleh pengendali zon bebas
swasta, fasa pertama hab perkhidmatan satelit, dikendalikan oleh swasta dan
pelantar eServices, dibangunkan dan diuruskan oleh Kerajaan Malaysia. Kerjasama
mengenai platform e-dagang sepertimana Platform Dagangan Elektronik Dunia
(eWTP) adalah cetusan idea Jack Ma dan Alibaba untuk mengurangkan sekatan
dagangan bagi memudahkan penglibatan PKS dalam dagangan global. Perdana Menteri
juga menyampaikan pensijilan status Koridor Raya Multimedia (MSC) oleh
pihak MDEC kepada Alibaba Cloud.
MANFAAT EKONOMI MALAYSIA
Seiring
pelaksanaannya kelak, ia dijangka memberi pelbagai manfaat termasuk peluang
kerjaya, mewujudkan insentif cukai dan prosedur pemeriksaan kastam yang lebih
pantas kepada syarikat dan pemain industri digital. Kerajaan juga sebelum ini
mengisytiharkan 2017 sebagai tahun ekonomi Internet Malaysia. Sumbangan ekonomi
digital Malaysia kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sudah mencecah 17.8
peratus pada 2015 dan hampir merealisasikan sasaran 18.2 peratus yang
ditetapkan untuk 2020. Kerjasama dengan Alibaba juga dapat merancakkan industri
pelancongan negara bagi menarik lebih ramai pelancong dari China. Pada tahun
2016, Malaysia sudah mencapai peningkatan ketara melebihi 21 peratus iaitu 2.1
juta pelancong dari China dan bagi tahun 2017, sasaran lebih kurang tiga juta
pelancong China ke Malaysia. Lebih 200,000 tempahan untuk melawat Malaysia
telah dibuat menerusi platform Alibaba. Melalui kewujudan DFTZ, eksport PKS
dijangka akan ditingkatkan sebanyak USD 38 bilion dan penjanaan lebih daripada
60,000 pekerjaan baru dijana menjelang 2025. Melaluli DFTZ (eksport, import,
pengangkutan), ia akan memudahkan pergerakan barang bernilai US$ 65 Billion
menjelang 2025.
Menerusi
Bajet 2017, sebanyak RM162 juta diperuntukkan bagi melaksanakan pelbagai
program seperti ekosistem e-dagang, 'Digital Maker Movement', serta pengenalan
kategori lokasi baharu sebagai Hab Digital Malaysia. Pelancarkan program
ekosistem e-dagang dikenali eU@Marketplace adalah
inisiatif Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) kerjasama dengan tujuh
pusat jual beli atas talian iaitu Lelong.my, 11street.my, AVANA, EasyStore,
AmaxMall, MyBazaar dan Shopee untuk membantu usahawan digital untuk meluaskan
dan mempelbagaikan peluang ke pasaran lebih besar peringkat global. Inisiatif
tersebut akan membawa kepada pertumbuhan potensi dan pemangkin kepada perubahan
serta mendefinisi semula perdagangan global dan serantau.
Di
dalam Bajet 2018, Perdana Menteri menyatakan Fasa Pertama DFTZ mensasarkan
penyertaan 1,500 PKS dalam ekonomi digital dan dijangka menarik pelaburan
sebanyak 700 juta ringgit dengan mewujudkan 2,500 peluang pekerjaan. Untuk
tujuan ini, RM83.5 juta diperuntukkan bagi membiayai penyediaan infrastruktur
fasa satu DFTZ di Aeropolis, KLIA dan nilai de minimis bagi import, dinaikkan
dari 500 ke 800 ringgit, untuk mencapai matlamat menjadikan Malaysia sebagai
hab e-commerce serantau.
Comments
Post a Comment